ايران رويايي

درباره وبلاگ

رویایی ترین کشور جهان به نظر من ایران می باشد که هر خارجی رویای امدن به ایران را دارد

موضوعات
كرمان (540) گیلان (305) اذربایجان شرقی (185) تاريخ ايران پيش از اسلام (165) خراسان رضوی (158) بوشهر (133) اصفهان (120) استان تهران (115) سيستان وبلوچستان (83) فارس (72) زنجان (65) مشهد مقدس (63) استان ایلام (62) مازندران (61) سمنان (60) گلستان (58) استان خوزستان (55) همدان (46) اذربايجان غربي (46) کرمانشاه (42) قم (40) استان چهارمحال و بختياري (39) اذربايجان شرقي (37) ماسوله (36) استان یزد (36) قزوين (33) هرمزگان (26) خراسان شمالی (26) مساجد اصفهان (24) سیستان (زابل) (22) خراسان جنوبی (21) گناباد (21) گيلان (21) چابهار (20) ايلام (19) استان البرز (18) زاهدان (18) نیشابور (18) سبزوار (17) كردستان (17) اردبيل (17) مركزي (17) اذربایجان غربی (16) خراسان رضوي (16) خراسان رضوي (16) تربت جام (13) عکسهای دیدنی (12) شکار لحظه ها عکس دیدنی (9) جاذبه های گردشگری استان خراسان رضوی (9) لرستان (9) کیش (8) گالري ايران (7) خراسان شمالي (6) دنیای حیوانات (6) مشاهیر کرمانشاه (6) گالري عكس اختصاصي ايران رويايي (6) عكس هاي ديدني از ايران قديم (4) نوشته هاي جالب و خواندني (4) سلامت (3) دانشگاه سیستان و بلوچستان (3) گالري عكس همدان (3) گالری ایران (2) 1 (2) اس ام اس فلسفی (2) IRAN (2) تهران (1) كرمانشاه (1) دانشگاه سيستان و بلوچستان (1) خاطرات در جاده هاي كشور (1) عكس هاي ديدني (0) دانشگاه من (0) بدون موضوع (160)

ايران رويايي

خوشنويسي و خطاطي

پنج شنبه 1390/10/1 6:23 بعد از ظهر

خوشنويسي و خطاطي
شهر قزوين دراين قسمت شايد به بسياري ازشهرهاي بزرگ مزيت وبرتري داشته باشد، زيرا بزرگترين استاد خط نستعليق (ميرعماد حسني قزويني) از قزوين برخواسته و وي كسي است كه هنوز هم طغراي شهرياري، اقليم خط و خوشنويسي بنام نامي وي مزين و موشح است و در اين فن استادي مسلم و بي رقيب مي باشدوآخرين هنرمند نامي اين هنر ازمردم قزوين، شادروان ميرمحمدحسين عمادالكتاب سيفي حسني قزويني است، كه در عصر خود در سراسر كشور بي رقيب بود و در تهران مي زيست و شاهنامه معروف به چاپ امير بهادر به خط آن مرحوم است ورسم المشقهايي براي نوباوگان ترتيب داده وچاپ كرده است كه براي مبتديان و نوآموزان بهترين وسيله تمرين مي باشد.

(0) نظر

نقاشي و تذهيب

پنج شنبه 1390/10/1 6:23 بعد از ظهر

نقاشي و تذهيب
درقزوين نقاشي معمول بوده است. روي درها،ارسي ها،ديوار و سقف اطاقها رانقاشي كرده، روي آن را رنگ جلا از روغن كمان مي زدند و  اين روغن را با دستور خاصي تهيه مي كردند. رنگهايي كه بكار مي رفته تماما رنگهاي طبيعي (معدني و گياهي) و داراي ثبات و جلاي ويژه اي بوده است.

(0) نظر

نقاشي پشت شيشه

پنج شنبه 1390/10/1 6:23 بعد از ظهر

نقاشي پشت شيشه
 نقاشي پشت شيشه ي قزوين در دوران قاجاريـه با مـايه گرفتن از هنر روزگارصفويـه درخشيده است تاجائيكه اين شهر يكي از مراكز توليدآن گشته و صدها اثر در اين سبك آفريده شده، ولي متاسفانه قسمت اعظم آنهادرگنجينه ها ي خصوصي و موزه هاي بزرگ پراكنده گشته واز آنجاكه تقريبا تمامي آنهافاقد امضاء است از اينـرو  نقاشـان بزرگ اين شهر بر خــلاف خوشنويسان آن، گمنام مانده اند و شناسائي آنها پس از گذشت ساليان دراز كاملا دشوار مي نمايد.

(0) نظر

منبت كاري

پنج شنبه 1390/10/1 6:23 بعد از ظهر

منبت كاري
اين صنعت در غالب شهر هاي ايران معمول بوده در قزوين نيز به حد كمال وجود داشته و بهترين نمونه آن در حرم شاهزاده حسين است و نمونه ديگر آن ارسي هاي برخي منازل خصوصي به ويژه ارسي هاي ((حسينيه اميني)) ها است كه در سراسر ايران بي نظير است.

(0) نظر

صنايع دستي

پنج شنبه 1390/10/1 6:23 بعد از ظهر

  فرش بافي
فرش بافت قزوين از نفيس ترين فرشهاي بافته شده ايران مي باشد كه متأسفانه بافت آن فراموش شده است و تنها تعدادي از آنها در موزه ها و مجموعه هاي شخصي ديده مي شود از ويژگيهاي اين فرش تنوع كاربرد رنگ و نقش مي باشد.
  گليم بافي
اين هنر تقريباً در تمامي روستاهاي قزوين رايج است از مراكز مهم بافت گليم مي توان به رودبار الموت، رودبار شهرستان، ارداق و ضياء آباد اشاره كرد.
جاجيم بافي
اين هنر در استان قزوين از سابقه نسبتاً طولاني برخوردار است در اكثر روستاهاي اين استان جاجيم بافي رايج بوده است، اما متأسفانه اكثر كارگاههاي آن از چرخه توليد خارج شده است. مواد اوليه بافت جاجيم پشم است كه معمولاً توسط زنان روستا تهيه مي شود زنان در مواقع بيكاري علاوه بر پشم چيني آنها را توسط مواد محلي و گياهي رنگ مي كنند. لازم به ذكر است كه امروزه از كامواهاي رنگي در جاجيم بافي استفاده مي كنند روستائيان در فصول بيكاري كه پاييز و زمستان است كارگاه جاجيم را در داخل اتاق بر پا مي دارند و عشاير از اوايل بهار و اواخر زمستان در فضاي باز به جاجيم بافي مي پردازند.
  پن بافي (نوار بافي)
در گذشته پن را با نخهاي ابريشمي مي بافتند ليكن امروزه از نخهاي نايلوني نيز استفاده مي كنند انواع نقوشي كه بر روي پن مي اندازند عبارتند از چهل  چپر، چشم بلبل يا بيست و نه چپر، چشم خروس يا بيست و هشت چپر، هشت چپر يا مار پيچ يا نيم مداخل.  در گذشته بافت پن يا نوارهاي تزئيني لباس در منطقه رودبار شهرستان و الموت بسيار رايج بوده است.
  موج بافي
موج نوعي دست بافته سنتي است كه هنوز در برخي از مناطق  بافت آن رواج دارد رونق اين هنر مانند ساير صنايع دستي منطقه با رواج استفاده از مصنوعات كارخانه اي كه هم ارزانتر و هم متنوع ترند، كم رنگ تر شده است دستگاه موج بافي قابليت بافت پارچه هاي ظريف جهت تهيه البسه و توليد پارچه هاي ضخيم تر كه بيشتر از آن به عنوان پتو، روكرسي، روفرشي، پرده، ملحفه و جا نماز استفاده مي شود را دارا ست.
  گلابتون دوزي
در قديم ميان طبقات متوسط و اعيان معمول بود وقتيكه دخترها را مي خواستند به خانه بخت بفرستند بعضي از لوازم شخصي عروس از جمله جعبه لوازم آرايش، جاي شانه، كيف پول، جاي مهر و … را با اين هنر تزئين مي كردند. اين هنر مانند سوزن دوزي مي باشد با اين تفاوت كه به جاي نخ از مفتولهاي بسيار نازك طلائي  و يا برنجي استفاده مي كردند.
  نم نم دوزي
اشياء مختلف تهيه مي كردند اشيائي مانند كيسه پول، جاي قيچي، جاي شانه، سرمه دان، جاي مهر و …. اين مهره ها با ظرافت و دقت كنار هم چيده مي شوند.  در قزوين با استفاده از مهره هاي بسيار ريزي (كه تركها به آن منجوق مي گويند)
   گيوه دوزي ( گيوه كشي )
از جمله مراكزي كه اين صنعت رايج است شهر هاي قزوين و تاكستان است. در حال حاضر گيوه هاي توليدي اين استان با گيوه هايي كه در يزد، آباده و كرمانشاه مي دوزند كمي تفاوت دارد و آن اينكه در اين استان كف گيوه ها پلاستيكي و يا چرمي است (شيوه اي كه از پارچه هاي كهنه و نوارهاي چرمي ساخته مي شود) و در گيوه هاي موسوم به ملكي كاربرد دارد در اين استان توليد نمي شود.

 

(0) نظر
X