معرفی وبلاگ
رویایی ترین کشور جهان به نظر من ایران می باشد که هر خارجی رویای امدن به ایران را دارد............ نویسنده وبلاگ : میلاد اکاتی
صفحه ها
دسته
گالري اختصاصي ايران رويايي
آرشیو
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 2501487
تعداد نوشته ها : 785
تعداد نظرات : 32
خرگوش

Rss
طراح قالب
موسسه تبیان

 

مساحت: ۱۲۲۳۶كيلومتر مربع

جمعيت: ۴۵۹۰۸

مسافت از مركز استان: ۱۵۵

كد تلفن: ۰۳۷۲۵۲۲

 

فريدون شهر، مركز شهرستان فريدون شهر، با پهنه اي حدود 3 كيلومتر مربع، در باختر استان اصفهان، در 32 درجه و 56 دقيقه و 15 ثانيه پهناي شمالي و 50 درجه و 7 دقيقه و 15 ثانيه درازاي خاوري نسبت به نيمروز گرينويچ و بلندي 2 هزار و 530 متر از سطح دريا قرار دارد. اين شهرستان از شمال به شهرستان فريدن و استان لرستان، از خاور به شهرستان فريدن، از باختر به لرستان و از جنوب به استان چهار محال و بختياري محدود مي باشد. شهر فريدون شهر را از شمال كوه برآفتاب، از باختر آبادي دربند، از خاور روستاي خليل آباد ( شاه بلاغ ) و از جنوب آبادي برآسياب در برگرفته اند. شهرستان فريدون شهر كه در غربي ترين نقطه استان اصفهان قرار دارد با استان لرستان و استان چهارمحال وبختياري هم مرز است. از اين رو گذرگاهي براي عشاير اين دو منطقه محسوب مي شود. عشاير منطقه صنايع دستي زيبا و متنوعي توليد مي كنند كه بيش تر محلي بوده و جنبه خود مصرفي دارد. مهم ترين صنايع دستي اين شهرستان قالي بافي مي باشد. علاوه بر آن گليم، شال و جوراب هاي پشمي نيز از هنرهاي دستي توليدي منطقه به شمار مي رود. قالي بافي در اين شهرستان از اهميت و ارزش بالايي برخوردار است و سهم مهمي در اقتصاد خانواده ها و كل منطقه دارد. بيش تر مردم منطقه به ويژه زنان و دختران اين شهرستان در كارگاه هاي خانگي به قالي بافي اشتغال دارند. بيش تر جنگل هاي طبيعي استان اصفهان در شهرستان هاي فريدون شهر و سميرم پراكنده شده‌اند و جلوه هاي زيبايي به اين مناطق‌ بخشيده اند. سنگ گورهاي باستاني در روستاي قهستان و آرامگاه هاي بزرگان ديني از جاذبه هاي تاريخي منطقه به شمار مي آيند. فرآورده هاي كشاورزي اين شهرستان سيب زميني، گندم ، جو، و ميوه است و فرآورده هاي دامي آن، گوشت، پوست و پشم است كه به شهر اصفهان صادر مي شود. بيش تر جنگل هاي طبيعي استان اصفهان در شهرستان هاي فريدون شهر و سميرم پراكنده شده اند و جلوه هاي زيبايي به اين مناطق بخشيده اند. سنگ گورهاي باستاني در روستاي قهستان و آرامگاه هاي بزرگان ديني از جاذبه هاي تاريخي منطقه به شمار مي آيند.
شهرستان فريدون‌شهر يكي از ۲۱شهرستان دراستان اصفهان ايران است. شهرستان فريدونشهر داراي يك بخش به نام بخش مركزي و ۵ دهستان است. دو شهر تابعه اين شهرستان عبارت‌اند از فريدون‌شهر و برف‌انبار.

موقيعت جغرافيايي

 اين شهرستان با مساحت ۱/۲۲۳۶كيلومترمربع، درميان استان‌هاي لرستان و چهارمحال وبختياري واقع شده‌ است. فاصله آن تا اصفهان۱۵۵كيلومتر است.

ويژگيهاي طبيعي

 فريدونشهر منطقه اي است كوهستاني و ارتفاعات آن عبارت‌انداز : قله شاهون و كوه كلوسه و كوه كمران. كوهستاني‌ترين منطقه شهرستان ناحيه پشتكوه موگويي است و بعد ناحيه چناررود مي‌باشد. آب وهواي فريدونشهر معتدل كوهستاني است. پراكندگي باران و برف درطول سال دست كم ۸ماه و ذخيره برف آنها تاشروع بارندگي سال ديگر ادامه مي‌يابد. رودخانه ها اغلب دربستري عميق جريان يافته ‌است كه آب آنها به هدر مي‌رود و معمولاً به مصرف كشاورزي نمي‌رسد. پوشش گياهي اين ناحيه از استپ و چمنزار‌هاي كوهستاني است.

ويژگيهاي انساني

 درمدارك تاريخي و جغرافيايي، اين ناحيه به نامپرنيكان معروف است كه شامل فريدن و فريدونشهر مي‌شود و در مزرعه قهستان سنگ قيرهاي باستاني وجود دارد.
جمعيت اين شهرستان بالغ بر ۴۵۹۰۸نفر مي‌باشد.
اين منطقه مركز ييلاق عشاير چهارلنگ بختياري است.
چهار گروه، بختياري، گرجي، ترك و ارمني از تيره‌هاي معروف اين ناحيه مي‌باشند و هرگروه به زبان قومي مخصوص به خود تكلم مي‌كنند.
فريدونشهر حدود ۳۰۰سال پيش مركز سكونت گرجي‌هايي شده ‌است كه در زمان صفويان به اين نواحي كوچانده شده بودند و امروزه بزرگ‌ترين شهر گرجي نشين ايران به شمار مي‌رود.
شهر فريدونشهر با پهنه‌اي حدود پنج كيلومتر مربع در باختر استان اصفهان در ۳۲درجه و ۵۶دقيقه و ۱۵ثانيه پهناي شمالي و ۵۰درجه و۷دقيقه و ۱۵ثانيه درازاي خاوري نسبت به نيمروز گرينويچ قرار دارد.
فريدونشهر منطقه‌اي است كوهستاني كه بين دو رشته كوه از رشته كوههاي زاگرس درست در محلي از قسمت اعظم راههاي منطقه بختياري به آن مي‌پيوندد قرار گرفته و از ديرباز مركز خريد و فروش عشاير ايلهاي بختياري بوده ‌است. منطقه‌اي بسيار خوش آب و هواست به طوري كه بسياري از كارمندان شركت نفت درمنطقه خوزستان مدت ۵ماه از بهار و تابستان را در اين منطقه مي‌گذرانند و بعضي از آنها ساختمانهايي نيز احداث كرده‌اند. زمستانهاي پربرف و تابستانهاي دل انگيز دارد. اكثريت جمعيت آن گرجي‌تبار است و حدود صد در صداز گرجي‌تبارها به زبان گرجي تكلم مي‌كنند.
فريدونشهر داراي شهرداري و بخشداري، پاسگاه ژاندامري، اداره جنگل باني و كشاورزي، آمار، بانكهاي صادرات، ملي، كشاورزي، پست و تلگراف و تلفن و اززمانهاي خيلي پيش به علت موقعيت جغرافيايي داراي شيكه بي سيم و مراكزارتباطي ديگر بوده‌است. موقعيت جغرافيايي و شرايط طبيعي فريدونشهر ايجاب مي‌كند كه بيشتر كارها در اين منطقه به صورت دسته جمعي انجام گيرد و جنبه تعاون داشته باشد زيرا مدت ۵ماه از سال بيشتر منطقه از برف پوشيده شده‌است و تا چند سال پيش خود فريدونشهر نيز مدت ۳تا ۴ماه بر اثر بارندگي ارتباطش با ساير نقاط قطع مي‌شد. بر اثر گذشته زمان از تعددكارهاي تعاوني كاسته مي‌شود و اين گونه كارها تغيير شكل و فرم داده جنبه انفرادي به خود مي‌گيرد.

 

ويژگيهاي اقتصادي

درزندگي اقتصادي فريدونشهر، سه نوع فعاليت عمده را مي‌توان تشخيص داد:
 
كشاورزي، دامداري، صعنت و خدمات. ۸۰ درصد از اهالي به كشاورزي و دامداري اشتغال دارند. متاسفانه درسالهاي اخير اين آمار كاهش يافته ‌است، زيرا به علل خاصي به شهرستانهاي ديگر مهاجرت نموده‌اند. محصولات مهم، عبارتند ازسيب زميني وغلات، فراورده‌هاي دامي گوشت، پوست و پشم كه به اصفهان صادرمي‌شود. صنايع دستي آن قاليبافي است.
گرجيهاي فريدن به دو شعبه شمالي و جنوبي تقسيم شدند شعبه شمالي به سوي دشت و شعبه جنوبي به سوي كوهستان رفتند دسته اول محل سكونت خود را تورلي و دسته دوم سرزمين خود را به ياد ناحيه‌اي معروف در گرجستان مارتقپي ناميدند.

 

 

 


دسته ها : اصفهان
دوشنبه 1390/8/30 8:5 بعد از ظهر
X